Adam Wiberg har under flera år jobbat med rykteshantering och hjälper både privatpersoner och företag att bli av med sitt dåliga rykte online.
Varför rykteshantering är viktigt
Ett starkt rykte online är idag väldigt viktigt då allt mer information hamnar på nätet. Google är i de allra flesta fall det ställe på internet folk vänder sig till när de vill ha information om ett företag eller en person. De allra flesta potentiella kunderna Googlar företagets namn innan de köper en produkt eller tjänst därifrån. Ett negativt sökresultat eller omdöme skulle enkelt kunna skrämma bort kunderna. En del företag förlorar många miljoner kronor pga. deras dåliga rykte på internet.
Som privatperson kan ett gott rykte på nätet vara viktigt för att uppnå dina karriärmål. Det är idag väldigt vanligt att arbetsgivare använder sig av Google för att ta reda på mer information om dig innan du blir kallad på intervju. Ett negativt sökresultat som en olämplig bild eller artikel skulle kunna påverka dina chanser.
Hur går det till?
Rykteshantering som ibland även kallas Google städning handlar om att ha kontroll över de sökresultat som visas när ditt namn eller företag Googlas. Genom att ranka upp positivt innehåll till toppen av sökresultaten kommer de negativa att hamna längre ner i resultaten och minskar risken att någon ser det negativa. Rykteshantering är inget som sker över en natt, utan här krävs det en långsiktig lösning genom en omfattande strategi för sökmotoroptimering.